Własny napój energetyczny – czy warto?
Wydarzenia takie jak konferencje, sympozja czy targi to doskonała okazja do nawiązania nowych kontaktów biznesowych. Nieodłącznym elementem każdego firmowego stoiska są różnego rodzaju przekąski dla potencjalnych klientów. Doskonałą alternatywę dla popularnych cukierków czy czekoladek stanowić może własny napój energetyczny. Co to za produkt i dlaczego zdecydować się na jego zakup?
Czym są napoje energetyczne?
Napoje energetyczne, nazywane powszechnie „energetykami”, przez zawarte z nich substancje czynne mają za zadanie poprawić wydolność i koncentrację, usprawnić metabolizm, opóźnić skutki zmęczenia i skrócić czas reakcji na różne bodźce. Największą grupę odbiorców tego typu produktów stanowią osoby młode (głównie studenci, zwłaszcza w okresie sesji), pracownicy zatrudnieni w korporacjach, osoby wykonujące prac fizyczną, a także sportowcy. Pierwsze napoje energetyczne pojawiły się w Stanach Zjednoczonych w latach pięćdziesiątych dwudziestego wieku. Obecnie w naszym kraju dostępne jest ponad 50 rodzajów tego typu produktów. Bazę każdego energetyka stanowi kofeina, która zaliczana jest do alkaloidów purynowych wywołujących w organizmie stan zbliżony jego odpowiedzią na sytuacje stresowe. Związane jest to z wydzielaniem katecholamin (głównie dopaminy, adrenaliny i noradrenaliny) z rdzenia nadnerczy. Kofeina ulega wchłanianiu na niemalże każdym odcinku przewodu pokarmowego. Proces ten zajmuje około 45 minut. Maksymalne stężenie kofeiny obserwuje się do 2 godzin od spożycia napoju.
Drugim ze składników znajdujących się w niemalże każdym energetyku jest tauryna, która zaliczana jest do organicznych związków chemicznych powstałych jako końcowy efekt rozpadu cysteiny. Jedną z jej głównych funkcji biologicznych jest zdolność metabolizacji kwasów żółciowych przed wydaleniem ich z wątroby. Tauryna wykazuje także działanie antyoksydacyjne i warunkuje prawidłowe funkcjonowanie centralnego układu nerwowego i mięśni szkieletowych. Jako że jest ona neuroprzekaźnikiem, oddziałuje na ciśnienie krwi, regulując pracę lewej komory serca.
Z myślą o osobach dbających o swoją sylwetkę powstają energetyki typu light. W napojach tych obniża się wartość energetyczną, stosując substytutu cukru w postaci sacharyny, aspartamu czy cyklaminianów.
Dostępne na rynku napoje energetyczne różnić mogą się od siebie również smakiem. Poza klasyczną wersją, do wyboru mamy między innymi cytrynową, wiśniową, mango czy Mohito.
Czy warto mieć swój energetyk?
Jeżeli chcemy pozytywnie zaskoczyć swoich klientów podczas branżowych eventów, własny napój energetyczny idealnie sprawdzi się do tego celu. Znaleźć może się on także w kąciku kawowym, obok wody, kawy, herbaty oraz soków owocowych. To świetny sposób na wzbudzenie pozytywnych skojarzeń związanych z naszą firmą. W naszym asortymencie znaleźć można własny napój energetyczny o pojemności 250 mililitrów w folii termokurczliwej z nadrukiem reklamowym.